چشمه آلمانی استانبول | هدیه امپراطوری آلمان به عثمانی ها
نوشته شده توسط : badsa

چشمه آلمانی استانبول

چشمه آلمانی استانبول (ترکی: Alman Çeşmesi آلمانی: Deutscher Brunnen) یک فواره سبک قازبو در انتهای شمالی امپراطوری قدیمی (میدان سلطان احمد)، استانبول، ترکیه و در مجاورت مقبره امپراتور سلطان احمد اول واقع شده است.تصویری از گردشگراندر کنار چشمه آلمانی استانبول 

تصویری از گردشگراندر کنار چشمه آلمانی استانبول

این فواره به مناسبت بازدید امپراتور ویلهلم دوم از استانبول در سال ۱۸۹۸ ساخته شده است.این بنادر کشور آلمان ساخته شد و به صورت قطعه در محل فعلی آن در سال ۱۹۰۰ سرهم شد و به بنای کنونی بدل شد ، امروزه شما میتوانید در تور استانبول از این مکان زیبا بازدید به عمل بیاورید.

تاریخچه چشمه آلمانی استانبول

ویلهلم دوم در دوران سلطنت امپراتور آلمان و پادشاه پروس، از چندین کشور اروپایی و شرقی بازدید کرد. سفر او به استانبول در زمان امپراتوری عثمانی و در ۱۸ اکتبر ۱۸۹۸ در زمان سلطنت عبدالحمید دوم آغاز شد.با توجه به پیتر هاپکیرک، سفر به امپراطوری عثمانی یک سفر عاشقانه بود و انگیزه های طولانی مدت نیز داشت.

تصویری از جشمه آلمانی استانبول 
تصویری از جشمه آلمانی استانبول

 

انگیزه اولیه بازدید امپراتور، ساختن راه آهن بغداد بود که از برلین به خلیج فارس می رفت و بیشتر به هند و بریتانیا از طریق ایران متصل می شد. این راه آهن می تواند مسیر کوتاه و سریع را از اروپا به آسیا فراهم کند و بتواند صادرات آلمان، نیروها و توپخانه را حمل کند. در آن زمان، امپراتوری عثمانی نمی توانست هزینه چنین راه آهنی را بپردازد، و عبدالحمید دوم از پیشنهاد وییلهم استقبال، اما انگیزه آلمانی ها را مشکوک می دانست.

تصویری از تزئینات سقف چشمه آلمانی استانبول
تصویری از تزئینات سقف چشمه آلمانی استانبول

 

سرویس مخفی عبدالحمید دوم اعتقاد داشت که باستان شناسان آلمانی که در امپراتوری عصمانی مستقر بودند، در واقع زمین شناسانی بودند که طرح هایی را درباره ثروت نفت امپراتوری عثمانی داشتند. بعدها، سرویس مخفی یک گزارش آلمانی را کشف کرد، که اشاره کرد که میدان های نفتی در موصل و شمال شرقی بین النهرین بسیارغنی تر از قفقاز است.

ویلیم در اولین سفر خود، اسلحه های آلمانی را به ارتش عثمانی فروخت و در سفر دوم خود وعده هایی مبنی بر ساخت راه آهن بغداد توسط شرکت آلمانی را داد.

معماری و ساخت چشمه آلمانی استانبول

دولت آلمان چشمه آلمانی استانبول را برای بازدید ویلهلم دوم در ساحل ۱۸۹۸ ساخت و در استانبول در کنار کاخ قسطنطنیه نصب کرد.طبق گفته Afife Batur، طرح های فواره توسط معمار Spitta طراحی شده و توسط معمار Schoele ساخته شده است، همچنین معمار آلمانی Carlitzik و معمار ایتالیایی جوزف آنتونی در این پروژه مشغول به کار بودند.برای ساخت این چشمه از سنگ مرمر و سنگ های قیمتی استفاده شده است.

تصویری زیبا از چشمه آلمانی استانبول 
تصویری زیبا از چشمه آلمانی استانبول

 

چشمه آلمانی استانبول در جایی ساخته شده است که قبلا درختی وجود داشته است که به عنوان درخت Vak Vak (ترکی: Vak Vak Ağacı) یا Plane Blood (ترکی: Kanlı Çınar) شناخته میشد.

چشمه آلمانی استانبول هشت ضلع دارد که به سبک نئو بیزانس ساخته شده است. هفت چشمه برنجی بیش از حوضچه ها در اطراف چشمه اصلی قرار دارد که توسط هشت ستون پورفیری پشتیبانی می شود.مخزن مرکزی چشمه بر روی یک بستر موزاییک کاشی قرار دارد و با گنبد برنزی که بر روی آرچهای سنگ مرمر حک شده است احاطه شده است.

تصویری از تزئینات سقف چشمه آلمانی استانبول 
تصویری از تزئینات سقف چشمه آلمانی استانبول

 

هشت طرح در سنگ تراشی قوس وجود دارد که نشان اتحاد سیاسی عبدالحمید دوم و ویلهلم هستند که بر روی چهار طرح،TUGHRA عبدالحمید دوم در زمینه سبز نوشته شده است و در چهار علامت دیگر ویلهلم "W" بر روی زمینه ی آبی نوشته شده است.

همچنین، بیش از "W" تاج وجود دارد و در زیر آن "II" نوشته شده است. چشمه با حصار برنزی احاطه شده بود، اما متاسفانه گم شده است. خارج از گنبد دارای برنز با الگوی پر زرق و برق است. سقف گنبد با موزاییک های طلایی تزئین شده است و دوباره با ابوبکر عبدالحمید دوم و نماد ویلهلم دوم تزئین شده اند.

حوادث چشمه آلمانی استانبول

چشمه آلمانی استانبول محل بمب گذاری تروریستی بود که ۱۳ نفر (۱۲ نفر از آنها آلمانی) را کشت و چندین نفر دیگر را در دوازدهم ژانویه ۲۰۱۶ زخمی کرد.





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: